Pretraži ovaj blog



"Maniera" - način (umjetnici eksperimentiraju, subjektivni su, ne poštuju uobičajena pravila, inzistiraju na vlastitoj individualnosti)
Dojam: neizvjesnost, napetost, strast, strah, tjeskoba, nemir i sl. ( sve suprotno renesansnoj trezvenosti, sigurnosti, stabilnosti i racionalnosti)

Slikarstvo:
Višeznačnost: tema i sadržaj se ne poklapaju
Sadržaji su (za razliku od renesanse) često bizarni, neobični, zbunjujući
Inverzija između glavne i sporednih tema. Sporedna se stavlja u prvi plan.

Prostor:
Ne prikazuje se stabilan i realan prostor (kao u renesansi)
Često je tek naznačen, "bježi", što se postiže pretrpavanjem prednjeg plana likovima (osjećaj klaustrofobičnosti, tjeskobe i nestabilnosti)
Dubina se otvara u malom dijelu slike, bježi u stranu, vodi u mrak ili kakav nedefiniran prostor (neizvjesnost, skučenost).
Deformiran, nestalan, nejasan.

Boja:
U vlastitoj "maniri" umjetnici zanemaruju lokalne boje i proizvoljno odabiru one koje nisu prisutne u vizuelnoj realnosti koja nas okružuje. (Npr. inkarnat na istoj figuri može biti i zelen i crven)
Često se koriste boje koje su komplementarni parovi (komplementarni kontrast; plava - narančasta; ljubičasta - žuta; zelena - crvena)
Kolorističko oslobađanje najlakše se iščitava na draperijama (koje ne prate anatomiju figure, samožive) gdje ostvaruje gotovo apstraktne oblike.

Svjetlost:
Slično kao i boja, svjetlost je neovisna, bezrazložna i bez uzročno - posljedičnih veza. Izvor svjetlosti je često "preskočen", a pojedini fragmenti slike su osvijetljeni blještavom svjetlošću koja djeluje hladno i rastvara i boju i oblik. To se postiže između ostalog npr. i postavljanjem susjednih ploha boja tako da se izostavlja postupno skaliranje boje tonovima. Jedna do druge stavljaju se plohe s jako tamnim i jako svijetlom tonom iste boje ili kontrastne boje. 
Svjetlost raspršuje čvrste obrise
Naglašeni kontrasti osvijetljenih i zatamnjenih dijelova slike. 

Kompozicija:
Pretrpana, nesređena, dinamična. Sve češća su dijagonalna i spiralna rješenja. 

Likovi:
Promjene proporcija (1:9, 1:10) - izduženi, "viskozni"
Više nisu idealizirani, pomalo su sablasni (boja kože proizvoljna ili naglašeno blijeda;  izobličena lica i tijela zbog pretjeranog izražavanja osjećaja)
Položaj tijela - često jako iskrivljen

Skulptura
Većinom jednako kao i kod slikarstva (proporcije, izrazi lica, stavovi figura, kompozicija)
Tehnički savršene ili nedovršene

Arhitektura
Poigravanje elementima otvaranja i raščlambe zida u svrhi istraživanja dojma stabilnosti, odnosno postizanja dojma nestabilnosti. Nelogično postavljanje otvora, nosača i njihove veličine. 
Naglasak je na individualnom stvaralačkom činu, a ne na logici konstrukcije.