Likovna umjetnost - matura - ispitni katalog
Pojmovi: menhir, dolmen, kromleh; put, mjesto; naselje, funkcije
Primjeri: Stonehenge, Garvinis, Carnac, La Roche au Fees, Ur, Babilon, Knosos, Terozzo
* Prepoznati i crtežom naznačiti strukturu i funkcije pretpovijesnog i antičkog urbanog prostora, rezidencijalne arhitekture i samostanskog kompleksa.
Pojmovi: mreža, citadela, plansko, neplansko, granice; agora i forum, urbanistička koncepcija; stoa, oltar, hram, buleuterij, slavoluk, bazilika; palača; domus, atrij, zidine, insule, peristil, klaustar, cubicula, dormitorij, skriptorij; mjesto, put.
Primjeri: Barrumini, Mikena, Atena, Milet, Timgad, San Gimignano; Atena, Panatenejski put; Forum Romanum, Trajanov forum, Via sacra, Timgad; Pompeji, kuća Fauna; Zadar; Dioklecijanova palača, forumi Rim, St. Gallen, tlocrt; vila Misterija, tlocrt.
* Prepoznati i crtežom naznačiti načela komponiranja u arhitekturi Egipta i Mezopotamije.
Pojmovi: kvadrat, pravokutnik, tlocrt, planiranje, ponavljanje, simetrija, osi, sakralni i urbani kompleks; mjesto, put; masa i prostor.
Primjeri: Tell el Amarna - radničko naselje; Amonov hram u Karnaku; Grobnica kraljice Hatšepsut; Keopsova piramida; Kompleks u Gizi; Zigurat u Uru
* Prepoznati i crtežom naznačiti strukturu, dijelove i proporcije na tlocrtima, presjecima i pročeljima grčkih i rimskih hramova.
Pojmovi: naos (cela), pronaos, opistodom, trijem; zlatni rez; dorski, jonski, korintski red; ehinus, abacus, trup, kapitel, baza, volute, akantus, arhitrav, triglifi, metope, friz, krepidoma, vijenac, akroterij, zabat; longitudinalno, centralno, statično, prostornost, kompozicija.
Primjeri: Iktin, Kalikrat, Partenon; Posejdonov hram u Paestumu; Panteon; Zeusov hram u Olimpiji; Erehteion.
* Uočiti povezanost kasnorimskih, ranokršćanskih i ranobizantskih građevina - prostor i konstrukcija
Pojmovi: longitudinalna građevina, bazilikalno osvjetljenje, brod, apsida, niša, plošna obrada zida, usmjerenje prostora; centralne građevine, piloni, pandativi, kupola, polukupola, galerije
Primjeri: Maksencijeva bazilika; S. Sabina, Sta Constanza; S. Apollinare in Classe; crkva Sergija i Baka; Eufrazijana, Hagia Sofia
* Uočiti kontinuitet između bizantske i islamske arhitekture
Pojmovi: kupola, sinteza longitudinalnog i centralnog tipa, kvadratni tlocrt, jedinstveni prostor, stupnjevanje, galerije, nosači, pandativi
Primjeri: Hagia Sofija, Sinanova džamija, Istambul
* Prepoznati prostorne i konstruktivne elemente predromaničkih sakralnih građevina
Pojmovi: westwerk, galerija; spolije, kolonada, arkada, tambur, stup, stub
* Razlikovati romanički i gotički oblik života
Pojmovi: donjon, samostan, kuća; grad kao urbani sklop, obrambeni karakter; monocentričnost, policentričnost, podjela sadržaja, mreža komunikacija
Primjeri: San Gimignano, Lubeck, palača Jacquesa Coeura u Bourgesu; kuća u Poreču; donjon u Heddinghamu; mont St. Michel; Thoronet; Motovun
* Razlikovati konstruktivne, prostorne i elemente raščlambe romaničkih, gotičkih i renesansnih sakralnih i profanih građevina te njihovu kompoziciju s obzirom na strukturu i masu
Pojmovi: masivnost zida, podupirači, rasterećenje, luk, svod, triforij, kontrafori, kontraforni sisitem; brod, transept, apsida, ophod, apsidiola, kor, križište; zidna dekoracija, kupola, arkade, šiljasti luk, polukružni luk, prozori, figuralni portal, rozeta, slijepa arkada, galerija, bifora, trifora, kvadrifora, lođa, mrežište, fijala
Primjeri: St. Foy u Conquesu, Sv. Krševan u Zadru, St. Sernin u Toulouseu, Sv. Maria Laach, Sv. Ana u Annanbergu, Sv. Stošija u Zadru; St. Etienne u Bourgesu, Notre Dame u Parizu, katedrala Sv. Jakova u Šibeniku, Divona u Dubrovniku, palača Cipiko u Trogiru, Ca'd Oro u Veneciji, Knežev dvor u Dubrovniku
* Razlikovati i crtežom naznačiti gotičku, renesansnu, manirističku i baroknu koncepciju grada i trga
Pojmovi: Urbanizam, organičko, simetrija, osi; planiranje, proporcioniranje; statičnost, preglednost; jednoznačnost, višeznačnost; individualno, opće
Primjeri: Campo u Sieni, Filarete: Sforzinda, Palmanova, Dubrovnik, Brunelleschi: Piazza S. Annunziata u Firenci, Michelangelo: Campidoglio u Rimu, Karlovac, Bernini: Trg sv. Petra u Rimu
* Razumjeti i crtežom naznačiti antičke i renesansne arhitektonske elemente i načela komponiranja na renesansnim građevinama
Pojmovi: Kupola, arhitrav, stup, kolonada, trijem, zabat, arkada, friz, krepidoma, niša; pilastar, balustrada; zlatni rez, simetrija, osi, proporcioniranje, statičnost, preglednost
Primjeri: Brunelleschi: kapela Pazzi u Firenci, Benedetto da Maiano: palača Strozzi u Firenci, Michelozzo: palača Medici - Riccardi u Firenci; A. da Sangallo, Michelangelo, G. B. da Vignola i G. della Porta: palača Farnese u Rimu, ljetnikovac Sorkočević na Lapadu, Bramante: Tempietto
* Prepoznati i crtežom naznačiti složenost i višesmislenost graditeljskog rješenja arhitekture manirističke vile
Pojmovi: Ponavljanje, zrcalna simetrija; funkcija, antički elementi, srednjovjekovni elementi
Primjeri: A. Palladio: vila Rotonda; dvorac Chambord; G. Vasari: Uffizi
* Prepoznati elipsu kao model u baroknom graditeljstvu
Pojmovi: Geometričnost i simetrija, konveksno, konkavno; tlocrt; pročelje, zabat, volute, vijenac; svod, kupola, jedro, rebro; gesamtkunstwerk, cinktor, iluzionizam
Primjeri: G. della Porta i G. Vignola: Il Gesu u Rimu; Sv. Katarina u Zagrebu; F. Borromini: San Carlo alle Quattro Fontane u Rimu; G. L. Bernini: Trg sv. Petra u Rimu; M. Gropelli: Sv. Vlaho u Dubrovniku; P. Passalacque: Isusovačke stube u Dubrovniku; G. Guarini: San Lorenzo u Torinu, Capella della Santissima Sindone u Torinu; J. B. Neumann: crkva Vierzehnheiligen u Njemačkoj; F. von Erlach: Karlskirche u Beču; crkva sv. Marije Snježne u Belcu.
* Razlikovati i usporediti načela slaganja prostora renesansne i barokne arhitekture
Pojmovi: statično i dinamično; hijerarhija i centar, granica i beskonačno; policentričnost, monocentričnost; kapele
Primjeri: F. Brunelleschi: S. Spirito u Firenci, J. B. Neumann: crkva Vierzehnheiligen u Njemačkoj; A. da Sangallo, Michelangelo, G. B. da Vignola i G. della Porta: palača Farnese u Rimu; G. Guarini: palača Carignano u Torinu; Veliki Tabor u Hrvatskom zagorju, dvorac Gornja Bistra u Hrvatskom zagorju; L. le Vau i J. Harduin Mansart: dvorac Versailles u Francuskoj
* Prepoznati i imenovati nove materijale na konstruktivnim rješenjima graditeljstva 19. stoljeća.
Imenovati i objasniti elemente historijskih stilova na snimkama pročelja arhitekture 19. st.
Pojmovi: Lijevano željezo, beton, staklo, čelik, skelet, industrijski standardizirani materijali, inženjerska arhitektura, montaža, neogotika, neorenesansa, neobarok
Primjeri: J. Paxton: Kristalna palača u Londonu; G. Eiffel: Eiffelov toranj u Parizu; L. H. Sullivan: Robna kuća u Chicagu; H. Guimard: Metro u Parizu; F. Fellner i H. Helmer: HNK u Zagrebu; C. Garnier: Opera u Parizu; F. von Schmidt: Hrvatska
akademija znanosti i umjetnosti u Zagrebu; H. Bolle: Mirogoj, katedrala i Muzej za umjetnost i obrt u Zagrebu
* Usporediti organička i funkcionalistička djela rezidencijalne stambene arhitekture 20. st. s obzirom na tlocrtno rješenje i odnos prema okolini
Pojmovi: Razvedeni tlocrt, jedinstveni i složeni tlocrt, međudjelovanje unutrašnjeg i vanjskog prostora
Primjeri: F. L. Wright: Kuća slapova u Pennsylvaniji; M. van der Rohe: kuća Farnsworth u Illinoisu; Le Corbusier: Vila Savoy u Poissy-sur-Seine; W. Gropius: Bauhaus
* Prepoznati ulogu višekatnica u urbanizmu 20. st.
Pojmovi: Jednostavnost, ekonomičnost, namjena, umnožavanje, serijska proizvodnja; stan, kvart, ulica; mreža, komunikacije, centar
Primjeri: M. van der Rohe: Seagram building u New Yorku; Le Corbusier: kuća zajedničkog življenja u Marseilleu; D. Galić: stambeni objekti u Vukovarskoj ulici u Zagrebu; Manhattan
* Usporediti arhitekturu moderne, postmoderne i dekonstruktivizma s obzirom na oblikovne mogućnosti novih građevinskih materijala
Pojmovi: Prenapregnuti beton, armatura, ljuska; slobodno komponiranje prostora, plastičnost, organinost; čelik, staklo, titan
Primjeri: E. Saarinen: TWA aerodorm u New Yorku; K. Tange: sportske dovorane u Tokiju; Le Corbusier: kapela Notre Dame u Ronchampu, Francuska; J. Utzon: Opera u Sidneyu, Australija; F. L. Wright: Muzej Guggenheim u New Yorku; M. Pei: piramida u Louvreu, Francuska; F. Gehry: Muzej Guggenheim u Bilbaou, Španjolska
* Usporediti stambenu arhitekturu secesije, moderne, postmoderne i dekonstruktivizma s obzirom na funkciju
Pojmovi: Sloboda oblikovanja; prostorni raspored, citati prijašnjih srilova
Primjeri: A. Gaudi: Casa Mila u Barceloni; M. van der Rohe: kuća Tugendhat; F. Hundertwasser: kuća Hundertwasser u Beču; P. Eisenman: kuća Frank u Cornwallu; J. Planić: Okrugla vila na Prekrižju u Zagrebu
* Prepoznati glavne karakteristike svjetskih kretanja u hrvatskoj arhitekturi javne namjene u 20. st.
Pojmovi: Kontinuitet historicizma, funkcionalizma, organske arhitekture i postmoderne
Primjeri: V. Kovačić: zgrada Burze u Zagrebu; J. Planić: Napretkov neboder u Zagrebu; V. Penezić i K. Rogina: zgrada Velebit u Zagrebu
* Razlikovati i imenovati slikarske, crtačke i grafičke tehnike na primjerima
Pojmovi: akvarel, tempera, ulje, pastela, enkaustika, freska, mozaik, vitraj, tapiserija, kolaž; olovka, ugljen, kreda, tuš, trska, drvorez, linorez, litografija, bakropis, bakrorez; otiskivanje matrice
Primjeri: P. Cezanne: Mont St. Victoire; Giotto: Judin poljubac; mozaici iz katedrale u Otrantu (Italija); vitraji iz katedrale u Chartresu (Francuska); tapiserija kraljice Matilde iz Bayeuxa (Francuska); fajumski portreti; Benković: Žrtvovanje Izaka; K. Schwitters: Merzbau; E. Degas: Plesačice; Piero della Francesca: Bičevanje; Rembrandt: Krist na Maslinskoj gori; A. Pisanello: Studija ženskih likova; M. Schongauer: Iskušenja Sv. Antuna; Tao Chi: Krajolik; H. Daumier: Rue Transonian; E. Nolde: Prorok; M. Kraljević: U vrtu
* Razlikovati vrijednosti boja i njihove odnose
Pojmovi: dimenzije boja (svjetlina, čistoća / ton, valer); kontrasti (toplo - hlado, svjetlosni kontrast boje prema boji, komplementarni)
* Prepoznati i imenovati skulpturu izvedenu tradicionalnim kiparskim tehnikama
Pojmovi: Glina, gips, kamen, drvo, terakota, bronca, bjelokost, plastika; tesanje, rezbarenje, klesanje, modeliranje, lijevanje
Primjeri: I. Meštrović: Zdenac života u Zagrebu; F. Laurana: Elena Aragonska; N. dell Arca: Oplakivanje; N. Gabo: Bista; Bjelokosna škrinjica Veroli, London; I. Meštrović: Majka
** Prepoznati i razlikovati apstraktne i figurativne oblike u slikarstvu i skulpturi pretpovijesti
Pojmovi: Apstrakcija, figuracija, realizam, simbol ili znak; masa i privid mase; kompozicija
Primjeri: slike iz pećina Lascaux u Francuskoj i Altamira u Španjolskoj; figurice Venera iz Wilendorfa u Austriji i Lespuguea u Francuskoj
* Prepoznati i razlikovati stilizaciju i naturalizam na reljefnim prikazima starog vijeka
Pojmovi: Kadar, reljef (visoki, niski i uleknuti), obris, plošnost, plastičnost, ponavljanje, uzorak, variranje
Primjeri: Lav na umoru; Friz s lavovima; Žrtvenik iz Pergama
* Prepoznati i crtežom naznačiti odnos dinamike i statike kod egipatske i antičke grčke statue
Pojmovi: Osi, obris, površina, kontrapost, simetrija, asimetrija, blok mramora; arhaika, klasika, helenizam
Primjeri: Hera sa Samosa; Moskofor; Kefren iz Gize; Pisar Kaia; Portret Ehnatona; Imeret-Nebes; Doriforos; Apoksiomen; Karijatide s Ereheiona; Nika sa Samotrake
* Razlikovati i objasniti načine oblikovanja unutar određenog formata: friz, metopa i zabat (timpanon)
Pojmovi: Hijerarhija, zatvorenost (statičnost), prilagođenost formatu, armatura (kompozicijske osi), pozadina i likovi (odijeljeno, spojeno - planovi), zakon kadra; sagledavanje; proporcije (glava : tijelo = 1:7, 1:4), kanon
Primjeri: Friz s Partenona, Trajanov stup; timpan sa Zeusovog hrama u Olimpiji; metopa sa Zeusovog hrama u Olimpiji, Heraklo, Atena, Atlas i jabuke hesperida; Žena s lotosom; Ara Pacis; Sarkofag Junija Basa
* Razlikovati odnos lika i pozadine na antičkim grčkim slikama
Pojmovi: Figura, pozadina, linearnost, ornament, stilizacija, meandar, privid mase
Primjeri: Eksekijeva amfora; Dipilonska vaza; Lekythos s djevojkom koja iskazuje počast grobu junaka; Mozaik iz Pele
* Razlikovati prostorne planove s obzirom na simboliku i smještaj u prostoru egipatskog, rimskog i bizantskog objekta
Pojmovi: Ploha i negacija plohe zida; registar i iluzionizam; apsida, konha, kupola, ikonografija, motiv, znak, (janje, križ), obrnuta i vertikalna perspektiva, simbol i tematski element
Primjeri: Freske iz Ramosova groba; freske iz Ville dei Misterii; Eufrazijeva bazilika u Poreču, Pantokrator iz Dafni
* Prepoznati i crtežom naznačiti ornamentalne karakteristike reljefnog pletera
Pojmovi: Linearnost, geometrija, beskonačna traka, simetrije, pozadina/lik, ispuna plohe, ljudski lik, plošnost
Primjeri: Plutej iz Koljana; oltarna pregrada iz sv. Nediljice; ciborij iz Biskupije; zabat iz Uzdolja; plutej s likom hrvatskog vladara
** Prepoznati i crtežom naznačiti hijerarhijske odnose, zakon kadra i karakteristike plošnog oblikovanja na reljefu i minijaturi predromanike i romanike
Pojmovi: podređenost arhitekturi, portal, kapitel, timpan (luneta); reljef (visoki, niski), zatvorenost, ornament, stilizacija; simetrija, hijerarhija, ikonografija; kadar (format); horror vacui
Primjeri: luneta portala na crkvi St. Pierre u Moissacu; reljef Vaganje duša na luneti portala St. Lazare u Autunu; reljef Nevjerni Toma iz samostana Santo Domingo u Silosu; Radovanov portal na katedrali u Trogiu; Majstor Buvina: Vratnice splitske katedrale; nepoznati irski slikar, Posljednji sud, rukopis iz St. Gallena; Evanđelistar iz Lindisfarna
** Prepoznati i objasniti načelo podređenosti u slikarstvu romanike
Prepoznati i objasniti načelo pojave oslobađanja skulpture od arhitekture
Pojmovi: Stilizacija, geometrizacija, zrcaljenje, hijerarhija, okomita perspektiva, ikonografija; simetrija, osi, jasnoća; dovratnik, nadvratnik, arhivolt, timpan, stup; reljef, stupnjevanje, zakon kadra i prostorni zakon kadra; statua, S-krivulja
Primjeri: freska Krist u slavi iz glavne apside u crkvi San Clemente u Tahullu; Mozaik iz katedrale u Otrantu; Tapiserija kraljice Matilde iz Bayeuxa; Beatus iz Liebane; reljef s prikazom Apokalipse na zapadnom portalu katedrale u Chartresu; grupa Vizitacija na pročelju katedrale u Reimsu; Uta iz katedrale u Naumburgu; Sinagoga s katedrale u Strasbourgu
* Prepoznati i crtežom naznačiti rekonstrukciju prostora na gotičkoj slici
Pojmovi: Privid volumena, chiaroscuro, modelacija, motrišta, obrnuta perspektiva, idealni prostor, geometrijska perspektiva, geometrijska tijela, pričji pogled
Primjeri: Rajnski majstor: Rajski vrt; Braća iz Limbourga: Les tres riches heures du Duc de Berry, Listopad; Giotto: Sv. Franjo istjeruje zle duhove iz Assisija; A. Lorenzetti: Dobra i loša vlada; J. van Eyck: Zaručnici
* Objasniti odnos prema temi i kadru u gotičkom slikarstvu Istre i Hrvatske
Pojmovi: Naturalizam, doslovno prikazivanje, ikonografija, sumarnost likova
Primjeri: Vincent iz Kastva: freske u crkvi Sv. Marija na Škrilinah; Blaž Jurjev Trogiranin: Poliptih iz Korčule
* Interpretirati slikarsko djelo s obzirom na iluzionističke i ikonografske elemente
Pojmovi: prostor, kubni prostor, linearna perspektiva, motrište, horizont, prostorni planovi; volumen, modelacija, arhitektonski elementi (stup, pilastar, luk, svod, niša); tema, profano, sakralno
Primjeri: Masaccio: freska Sv. Trojstvo u crkvi Sta Maria Novella u Firenci; Uccello: Legenda o hostiji; Piero della Francesca: slike Krštenje Krista i Bičevanje Krista; L. Laurana: Idealni grad; Piero di Cosimo: Simonetta Vespucci; Rafael: Atenska škola; Donatello: reljef sv. Jurja; N. Božidarević: Navještenje
** Prepoznati i crtežom naznačiti racionalna rješenja u renesansnoj slici i reljefu
Pojmovi: format, zračna perspektiva, razmjeri, zlatni rez
Primjeri: Masaccio: Poreski novčić; Ghiberti: reljefi Stvaranje Adama i Eve, Pad u rijeh i Izgon iz Raja na Rajskim vratima firentinske krstionice
* Prepoznati simultani prikaz u slikarskim djelima
Pojmovi: Istodobnost (simultanost), format (kadar), prostorni planovi, vremenski raspon radnje, značenje (tema); statua, visoki reljef, niski reljef; dovršenost i nedovršenost.
Primjeri: Masaccio: Poreski novčić; Uccello: Legenda o hostiji; Piero della Francesca: Bičevanje Krista
* Prepoznati i objasniti karakteristike renesanse na djelima hrvatskih renesansnih kipara
Pojmovi: stupovi, luk, vijenac, girlanda, reljef, dekoracija; portret, naturalizam, individualnost, izražaj
Primjeri: A. Aleši: pročelje krstionice trogirske katedrale; kapela bl. Ivana Ursinija u Trogiru; J. Dalmatinac: 72 glave na šibenskoj katedrali; F. Vranjanin: Princeza; I. Duknović: Sv. Ivan, Sv. Toma
* Razlikovati vrste skulptura u renesansi i manirizmu s obzirom na stupnjeve plastičnosti i obradu površine
Pojmovi: Statua, visoki reljef, niski reljef, planovi, stav, osi, dovršenost i nedovršenost
Primjeri: Donatello: Prorok Jeremija; Lucca della Robbia: Anđeli koji pjevaju; Michelangelo: David i Oplakivanje s Nikodemom
** Razlikovati i crtežom naznačiti odnose arhitekture i skulpture na kompoziciji cjeline u gotici i renesansi
Pojmovi: Arhitektura, skulptura, granice, otvoreno - zatvoreno, simetrija, osi, prostorni planovi
Primjeri: Abraham i Melkisedek na katedrali u Reimsu; Jacopo della Quercia: Ilaria del Carretto; Michelangelo: grobnica Medici u Firenci
Pojmovi: Arhitektura, skulptura, granice, otvoreno - zatvoreno, simetrija, osi, prostorni planovi
Primjeri: Abraham i Melkisedek na katedrali u Reimsu; Jacopo della Quercia: Ilaria del Carretto; Michelangelo: grobnica Medici u Firenci
** Prepoznati narativno nabrajanje kao motiv;
Prepoznati novu dinamičnost u slici i skulpturi manirizma
Pojmovi: portret, naracija, tema, višesmislenost oblika
Primjeri: G. Arcimboldo: Ljeto; H. Bosch: Triptih Posljednji sud; P. Breueghel: Uspon na Kalvariju; Giambologna: Otmica Sabinjanki; Parmigianino: Autoportret; Pontormo: Skidanje s križa
Pojmovi: portret, naracija, tema, višesmislenost oblika
Primjeri: G. Arcimboldo: Ljeto; H. Bosch: Triptih Posljednji sud; P. Breueghel: Uspon na Kalvariju; Giambologna: Otmica Sabinjanki; Parmigianino: Autoportret; Pontormo: Skidanje s križa
* Prepoznati i objasniti iluzionizam u spoju slikarstva i arhitekture renesanse, manirizma i baroka;
Usporediti privid prostora na renesansnim, manirističkim i baroknim slikarskim djelima
Pojmovi: Negacija zida, skulpturalni elementi, arhitektonski elementi, slikarski elementi, iluzionizam, kontrast, otvorenost; horizontala, simetrija, planovi, osi, očište, dijagonala, kubni prostor, zatvoreno - otvoreno, modelacija, focus (središte), geometrijska perspektiva
Primjeri: Michelangelo: prizor Stvaranje svijeta u Sikstinskoj kapeli, A. Palladio: Vila Rotonda (Vicenza, Italija); A. Pozzo: svod u crkvi sv. Ignacija; A. del Castagno: Posljednja večera; Leonardo da Vinci: Posljednja večera; Tintoretto: Posljednja večera; Velasquez: Les Maninas
Pojmovi: Negacija zida, skulpturalni elementi, arhitektonski elementi, slikarski elementi, iluzionizam, kontrast, otvorenost; horizontala, simetrija, planovi, osi, očište, dijagonala, kubni prostor, zatvoreno - otvoreno, modelacija, focus (središte), geometrijska perspektiva
Primjeri: Michelangelo: prizor Stvaranje svijeta u Sikstinskoj kapeli, A. Palladio: Vila Rotonda (Vicenza, Italija); A. Pozzo: svod u crkvi sv. Ignacija; A. del Castagno: Posljednja večera; Leonardo da Vinci: Posljednja večera; Tintoretto: Posljednja večera; Velasquez: Les Maninas
* Razumjeti ulogu svjetla u baroknom slikarstvu
Pojmovi: Kontrast, dijagonala, otvorenost, središte, nejasnoća granica
Primjeri: Caravaggio: Pozivanje Sv. Mateja; Rembrandt: Uskrsnuće Lazara; F. Benković: Žrtvovanje Izaka; G. de la Tour: Sv. Irena oplakuje sv. Sebastijana
Pojmovi: Kontrast, dijagonala, otvorenost, središte, nejasnoća granica
Primjeri: Caravaggio: Pozivanje Sv. Mateja; Rembrandt: Uskrsnuće Lazara; F. Benković: Žrtvovanje Izaka; G. de la Tour: Sv. Irena oplakuje sv. Sebastijana
* Razlikovati teme u slikarstvu baroka i rokokoa
Pojmovi: Portret, pejzaž, enterijer, mrtva priroda
Primjeri: C. Lorrain: Pejzaž s Apolonovim žrtvenikom; Rembrandt: Autoportret; Vermeer: Geograf; Caravaggio: Mrtva priroda; Watteau: Ukrcavanje na Kiteru
* Usporediti klasicističku i romantičarsku koncepciju slike s obzirom na tretman boje i odnos prema formatu
Pojmovi: Otvoreno, zatvoreno, vertikale, horizontale, dijagonale, modelacija, kontrast
Primjeri: J. L. David: Horacijeva zakletva; E. Delacroix: Sloboda predvodi narod; T. Gericault: Splav Meduza; W. Turner: Kiša, para i brzina
* Usporediti djela realizma i impresionizma s obzirom na uporabu boja
Pojmovi: kromatska, tonska, akromatska skala, kontrasti boja, impasto, lazurni namaz
Primjeri: H. Daumier: Pralja; E. Manet: Doručak na travi; A. Renoir: Pod sjenicom u Moulin de la Galette; G. Coubert: Slikar u svom ateieru; C. Monet: Katedrala u Rouenu
Pojmovi: kromatska, tonska, akromatska skala, kontrasti boja, impasto, lazurni namaz
Primjeri: H. Daumier: Pralja; E. Manet: Doručak na travi; A. Renoir: Pod sjenicom u Moulin de la Galette; G. Coubert: Slikar u svom ateieru; C. Monet: Katedrala u Rouenu
* Istražiti nove karakteristike kompozicije, rukopisa, boje i linije u ekspresionizmu i njegovim pretečama
Pojmovi: Impasto, gradbeni karakter poteza, pomaknutost očišta; deformacija oblika i prostora
Primjeri: V. van Gogh: Noćna kavana; E. Munch: Tri djevojke na mostu; E. Nolde: Duhovi
Pojmovi: Impasto, gradbeni karakter poteza, pomaknutost očišta; deformacija oblika i prostora
Primjeri: V. van Gogh: Noćna kavana; E. Munch: Tri djevojke na mostu; E. Nolde: Duhovi
* Uočiti promjene u hrvatskom slikarstvu s kraja 19. i prve polovine 20. st.
Pojmovi: Šarena škola, simbolizam, ekspresionizam, secesija, Minhenski slikarski krug
Primjeri: V. Bukovac, C. Medović, M. Kraljević, M. Rački, J. Račić, B. Č. Sessija, E. Vidović, O. Herman, V. Becić
Pojmovi: Šarena škola, simbolizam, ekspresionizam, secesija, Minhenski slikarski krug
Primjeri: V. Bukovac, C. Medović, M. Kraljević, M. Rački, J. Račić, B. Č. Sessija, E. Vidović, O. Herman, V. Becić
* Razumjeti odnos između postimpresionizma i kubizma
Pojmovi: poliperspektiva (više očišta), ploha, usitnjavanje, geometrijska tijela, geometrijski likovi, obris, modulacija, modelacija
Primjeri: P. Cezanne: Mrtva priroda s kupidonom i Brdo Saint Victoire; P. Picasso: Autoportret, Gospođice iz Auvignona; Maska
Pojmovi: poliperspektiva (više očišta), ploha, usitnjavanje, geometrijska tijela, geometrijski likovi, obris, modulacija, modelacija
Primjeri: P. Cezanne: Mrtva priroda s kupidonom i Brdo Saint Victoire; P. Picasso: Autoportret, Gospođice iz Auvignona; Maska
** Razlikovati figuraciju i apstrakciju te lirsku i geometrijsku apstrakciju u slikarstvu i skulpturi
Pojmovi: Otvoreno - zatvoreno; tema, iluzija prostora, znak, realitet boja, linija, ploha, geometrijski likovi; tekstura, tašizam, geometričnost, eskpresivnost
Primjeri: P. Mondrian: Kompozicija; V. Kandinsky: S crnim lukom; M. Detoni: Fantazija oronulog zida II; Jo Klek (Josip Seissel): Pafama; E. Murtić: Highway; I. Picelj: Kompozicija, 1951.; J. Knifer: Meandar; C. Brancusi: Riba, Plavokosa crnkinja
Pojmovi: Otvoreno - zatvoreno; tema, iluzija prostora, znak, realitet boja, linija, ploha, geometrijski likovi; tekstura, tašizam, geometričnost, eskpresivnost
Primjeri: P. Mondrian: Kompozicija; V. Kandinsky: S crnim lukom; M. Detoni: Fantazija oronulog zida II; Jo Klek (Josip Seissel): Pafama; E. Murtić: Highway; I. Picelj: Kompozicija, 1951.; J. Knifer: Meandar; C. Brancusi: Riba, Plavokosa crnkinja
* Razlikovati apstrakciju i figuraciju u slikarstvu
Pojmovi: Boja, ploha, linija, iluzija prostora, tema, znak, realitet
Primjeri: P. Gauguin: Dekorativni pejzaž; V. Kandinsky: S crnim lukom; K. Maljevič: Crvena konjica
Pojmovi: Boja, ploha, linija, iluzija prostora, tema, znak, realitet
Primjeri: P. Gauguin: Dekorativni pejzaž; V. Kandinsky: S crnim lukom; K. Maljevič: Crvena konjica
** Prepoznati elemente kubizma u umjetničkim pravcima 20. st.
Pojmovi: Plohe, geometrija, usitnjavanje, geometrijska tijela, lik - pozadina
Primjeri: R. Delaunay: U čast Bleriotu; U. Boccioni: Jedinstveni oblici kontinuiteta u prostoru; M. Duchamp: Akt silazi niz stepenice; J. Lipchitz: Čovjek s gitarom; F. Marc: Pejzaž
Pojmovi: Plohe, geometrija, usitnjavanje, geometrijska tijela, lik - pozadina
Primjeri: R. Delaunay: U čast Bleriotu; U. Boccioni: Jedinstveni oblici kontinuiteta u prostoru; M. Duchamp: Akt silazi niz stepenice; J. Lipchitz: Čovjek s gitarom; F. Marc: Pejzaž
* Razlikovati apstrakciju i figuraciju u kiparstvu
Pojmovi: Obris, osi, konveksno - konkavno, masa, površina, linijski istanjene mase, prošupljenost, tema
Primjeri: H. Moore: Ležeća figura; A. Giacometti: Šetač; C.Brancusi: Plavokosa crnkinja, Narcis, Riba; J. Arp: Konkrecija
Pojmovi: Obris, osi, konveksno - konkavno, masa, površina, linijski istanjene mase, prošupljenost, tema
Primjeri: H. Moore: Ležeća figura; A. Giacometti: Šetač; C.Brancusi: Plavokosa crnkinja, Narcis, Riba; J. Arp: Konkrecija
** Prepoznati glavne karakteristike slikarskih i kiparskih djela futurizma, nadrealizma, metafizičkog slikarstva i kinetičke skulpture.
Pojmovi: Kontinuitet prostora i aktivnosti, destrukcija i kreacija, sloboda i određenost; simultanost, sukcesivnost, pokret, motor, mobil, apstraktno - figurativno
Primjeri: G. Balla: Djevojčica trči; G. de Chirico: Tajne sata; P. Klee: Zaštitnica; M. Chagall: Crveno Sunce; S. Dali: Trajnost sjećanja; G. Severini: Plesačica u baru Tabarin; A. Calder: mobil; J. Tingely: Fontana; N. Schoffer: Spaciodinamički toranj
Pojmovi: Kontinuitet prostora i aktivnosti, destrukcija i kreacija, sloboda i određenost; simultanost, sukcesivnost, pokret, motor, mobil, apstraktno - figurativno
Primjeri: G. Balla: Djevojčica trči; G. de Chirico: Tajne sata; P. Klee: Zaštitnica; M. Chagall: Crveno Sunce; S. Dali: Trajnost sjećanja; G. Severini: Plesačica u baru Tabarin; A. Calder: mobil; J. Tingely: Fontana; N. Schoffer: Spaciodinamički toranj
** Umjetnost 20. st. s načelom montaže materijala
Pojmovi: Umjetnički proces, zadani ili gotovi materijali, značenje, oblik, spajanje, ready-made, kolaž, asamblaž
Primjeri: H. Gris: Fantomas; M. Duchamp: Fontana; D. Spoerri: Odaliska u dijelovima; Cesar: Kompresija; M. Stilinović: Crveni kruh
Pojmovi: Umjetnički proces, zadani ili gotovi materijali, značenje, oblik, spajanje, ready-made, kolaž, asamblaž
Primjeri: H. Gris: Fantomas; M. Duchamp: Fontana; D. Spoerri: Odaliska u dijelovima; Cesar: Kompresija; M. Stilinović: Crveni kruh
* Usporediti sličnosti i razlike između fotografije i slikarskog djela
Pojmovi: Kadar, vrijeme, pokret, faze, obris, lik - pozadina, stupnjevanje, geometrija, simetrija; fotografija, ploha, svjetlosna mrlja
Primjeri: M. Duchamp: Akt koji silazi niz stepenice; E. Muybridge: Čovjek silazi; H. Cartier Bresson: Iza Sv. Lazara
Pojmovi: Kadar, vrijeme, pokret, faze, obris, lik - pozadina, stupnjevanje, geometrija, simetrija; fotografija, ploha, svjetlosna mrlja
Primjeri: M. Duchamp: Akt koji silazi niz stepenice; E. Muybridge: Čovjek silazi; H. Cartier Bresson: Iza Sv. Lazara
* Analizirati upotrebu boje na djelima ekspresionističkih pravaca 20. st. (fovizam, Most, Plavi jahač, nova objektivnost i apstraktni ekspresionizam)
Pojmovi: Boja, figuracija, deformacija, potez (gesta), lik - pozadina, granice, kontrast, modulacija, ploha, otvoreno - zatvoreno
Pojmovi: Boja, figuracija, deformacija, potez (gesta), lik - pozadina, granice, kontrast, modulacija, ploha, otvoreno - zatvoreno
Primjeri: H. Matisse: Crvena soba; L. Kirchner: Žene na ulici; Mucke: Izlog; G. Grosz: Grad; W. de Koonig: Žena; J. Pollock: Krava, Broj 1, broj 8
* Prepoznati sličnosti između stripa, fotografije i filma
Pojmovi: Kadar, vremenski tijek, translacija, tema, naracija, značenje, preoblikovanje
Primjeri: A. Maurović: Crni mačak; J. Ford: Poštanska kočija; L. Bunuel: Andaluzijski pas; H. Pratt: Corto Malteze; M. Ilić: Okomito i vodoravno; A. Stieglitz: Dotory Norman
Pojmovi: Kadar, vremenski tijek, translacija, tema, naracija, značenje, preoblikovanje
Primjeri: A. Maurović: Crni mačak; J. Ford: Poštanska kočija; L. Bunuel: Andaluzijski pas; H. Pratt: Corto Malteze; M. Ilić: Okomito i vodoravno; A. Stieglitz: Dotory Norman
* Objasniti angažiranost promatrača u djelima pop-arta i op-arta
Pojmovi: Sitotisak, multipliciranje, transformacija, optičke varke; utjecaj dizajna
Primjeri: A. Warhall: Campbel juha, MM; R. Rauschenberg: Krevet; R. Lichtenstein: Šalica i tanjurić II; V. Vasarely: Zebre
Pojmovi: Sitotisak, multipliciranje, transformacija, optičke varke; utjecaj dizajna
Primjeri: A. Warhall: Campbel juha, MM; R. Rauschenberg: Krevet; R. Lichtenstein: Šalica i tanjurić II; V. Vasarely: Zebre
* Uočiti povezanost sveukupnog vizualnog okruženja u djelima konceptuale, happeninga i performansa
Pojmovi: Idejnost, sveukupnost, transformacija svakidašnjice, video
Primjeri: N. J. Paik: TV Buddha; D. Martinis: Priča o čaju, Pogled na drugi pogled; C. Sherman: Bez naziva; J. Vaništa: Beskonačni štap; J. Kosuth: Jedna i tri stolice
Pojmovi: Idejnost, sveukupnost, transformacija svakidašnjice, video
Primjeri: N. J. Paik: TV Buddha; D. Martinis: Priča o čaju, Pogled na drugi pogled; C. Sherman: Bez naziva; J. Vaništa: Beskonačni štap; J. Kosuth: Jedna i tri stolice
* Objasniti umjetnost land arta u odnosu na okoliš
Pojmovi: Krajolik, priroda, preobrazba, kolektivno pamćenje
Primjeri: R. Smithson: Spirala; D. Rakoci: Akvarel
http://dokumenti.ncvvo.hr/Ispitni_katalozi_08-09/Izborni/IK-lik.pdf
Pojmovi: Krajolik, priroda, preobrazba, kolektivno pamćenje
Primjeri: R. Smithson: Spirala; D. Rakoci: Akvarel
http://dokumenti.ncvvo.hr/Ispitni_katalozi_08-09/Izborni/IK-lik.pdf